czwartek, 20 czerwca 2019

21.Dywanowa tradycja.Boże Ciało 2019.












Zdjęcia nie są moją własnością,pochodzą z lokalnej gazety .

Taką tradycję pamiętam i sama co trzy lata pomagam robić dywan na to święto.Procesja w mojej parafii  ma 3 trasy , tak że koło mojego blokowiska mamy co 3 lata.Parafia jest duża ok.13000 osób ale praktykujących około 3000 osób jednak w ten szczególny dzień ludzi było jakby więcej,a może mi się wydaje? ,.Dywany są robione z farbowanych trocin, paproci,siekanej trawy,wszystko to ozdabiane żywymi kwiatami.My zrobiliśmy zrzutkę i kupilśmy sztuczną trawę,w sklepie pan nam przyciął na pasy i mamy takie duże kręgi schowane.W święto wykładamy na ulicę i ozdabiamy kwiatami.Na drzwiach do klatek są wywieszone ogłoszenia z prośbą o przeparkowanie samochodów i o godzinach przyjmowania kwiatów od działkowiczów , mamy sporo kwiatów,ludzie znoszą i chetni sa do pracy a kierowcy grzecznie przestawiają samochody .

Czego mi brakuje z lat dzieciństwa i że tak napiszę z pierwszej młodości; wystroju okien i balkonów.Kiedyś ludzie wywieszali przez okno białe obrusy ozdobione mirtem lub kwiatami i z wizerunkiem świętego,czasami paliły się w oknach białe świece.U mnie z 7 pietra było to niewidoczne,jest tylko zasłona i na 3 grubych książkach jest bukiet z kwiatów ,też słabo to widać.
To chciałam dzisiaj pokazać.
Pozdrawiam.

31 komentarzy:

  1. Piękna tradycja... Dzisiaj pokazywali w telewizji też kwiatowe dywany na Boże Ciało, ponoć wpisane na listę UNESCO! Czy to są te dywany? Ale mimo wszystko wyglądają wspaniale! Przecudowna uroczystość... Pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Maksiu, nie wiem czy te nasze ale TVP była u nas w dwóch dzielnicach.

      Usuń
  2. Cudna tradycja. Zanika, bo ludzie się teraz nie znają i nie ma rywalizacji w zdobieniu posesji i okien, tak myślę.
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Basiu, ta tradycja tak szybko nie zginie,sporo ludzi młodych pracuje przy dywanach.W zimowe wieczory tworzy się już szablony i szkice ołtarzy na Boże Ciało, tym się żyje.

      Usuń
  3. Takie fajne dekoracje, szkoda, ze na stratowanie idą.

    OdpowiedzUsuń
  4. W moim regionie nieznane są kwatowe dywany , wyglądają imponująco. Dla mnie też brakuje przystrojonych okien jak kiedyś. Pozdrawiam cieplutko 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U nas od zarania dziejów, dywany pamiętam z dziecinnych lat,mama robiła ,babcia robiła a jak to integrowało ludzi,kto był spóźniony temu leciało się pomagac.

      Usuń
  5. Nie widziałam takich pięknych dywanów. Pamiętam sypanie kwiatków ale czegoś takiego jak u Ciebie - w życiu! ile to pomysłów trzeba mieć i dobrej woli do wykonania, i jeszcze umieć to zrobić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Są u nas odkąd pamięć sięga, przygotowania są juz zimą,szablony ,projekty itp.Ciężko z trocinami bywa.

      Usuń
  6. U nas tylko kwiatki sypią w czasie procesji.

    OdpowiedzUsuń
  7. Napracowaliście się, ale efekt rewelacyjny. Piękne dywany :)
    Pozdrawiam ciepło.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Splociku,ja będę pracowała za rok.Procesja w przyszłym roku przechodzi obok mojego bloku.

      Usuń
  8. Cudowne dywany, u mnie nie ma takiej tradycji, stawiamy ołtarz, kilka bukietów kwiatów,oczywiście dziewczynki sypią kwiaty.Kiedyś okna domów były przystrojone, obecnie sporadycznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo stara tradycja u nas ,tzn niektóre rejony Śląska.Widzę że sporo młodzieży garnie się do tej pracy.

      Usuń
  9. Piękna tradycja! Niech trwa!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fuscilko i będzie trwała, sporo młodych się garnie do tego,projekty i formy już zimą są robione.

      Usuń
  10. nice article my friend..
    please visit my blog too

    OdpowiedzUsuń
  11. Nie znam takiej tradycji, u nas nie układa się takich pięknych dywanów. Dobrze, że pokazałaś nam ten piękny zwyczaj!
    Pozdrawiam Alina

    OdpowiedzUsuń
  12. Stary zwyczaj i mam nadzieję że długie lata jeszcze będzie.

    OdpowiedzUsuń
  13. Nie znałam tej tradycji "dywanowej" a to bardzo ciekawa forma ozdabiania drogi.
    I z tego co czytam w komentarzach, dużo osób nie znało tej tradycji.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo stara tradycja, i jeszcze będzie trwała bo młodzi się garną do tej roboty.

      Usuń
  14. Przepiękne!!! Pozdrawiam gorąco:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziekuję, w przyszłym roku ja tez biorę udział , procesja koło naszych bloków będzię.

      Usuń
  15. Nie spotkałam się jeszcze z taką tradycją . Śliczne te dywany . Piękna tradycja.

    OdpowiedzUsuń
  16. I ja nie spotkałam się z taką tradycją, pieknie to wygląda, pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Wow! Niesamowita tradycja, poerwszy raz widze :) chylę czoła bo wszystko wyglada cudnie !

    OdpowiedzUsuń
  18. Przepięknie przystrojone ulice. U nas, tzn u moich rodziców, sypią kwiatami podczas procesji. Do tego ubieraja ołtarze

    OdpowiedzUsuń